Visita al museu de la Colònia Vidal a Puig-reig.

El Departament de Ciències Socials aposta per reviure el passat en la pròpia pell. Visita al museu de la Colònia Vidal a Puig-reig.

El passat 16 de novembre, l’alumnat de 4t d’ESO va visitar el museu de la Colònia Vidal i va tenir l’oportunitat de fer una extensa passejada per espais tan diversos com la fàbrica, els habitatges, el teatre, l’església, l’escola, la biblioteca, el Casal de la Dona, el safareig, les dutxes comunitàries, la peixateria, els horts… que els va permetre endinsar-se en un moment històric de cabdal importància per la industrialització del nostre país.

Van poder constatar que la indústria tèxtil catalana es va aixecar sobre la base del treball femení. No obstant, les dones van estar discriminades sistemàticament, salaris més baixos, jornades exhaustes, no rebien formació especialitzada que els permetés ascendir i estaven sotmeses a un control moral. Aviat els empresaris van veure la utilitat d’afavorir serveis com el Casal de la Dona, que acollia l’escola de nenes, la guarderia i la residència de noies, que els permetien compaginar la vida laboral amb les tasques domèstiques que assignava la societat de l’època, de manera que la producció no en sortia perjudicada.

Han passat els anys i les dones continuen sent protagonistes silenciades de la nostra història, fins quan?

Han passat els anys i les dones continuem sent protagonistes silenciades de la història. Eduquem en la igualtat per a aconseguir que aquestes diferències entre gèneres es dissipin.